Martijn Snijders, Financieel adviseur particuliere schadeverzekeringen:
“Veel kansen en geen hiërarchische lagen”
Als adviseur in de buitendienst maakt Martijn zo’n 70.000 kilometer per jaar. Met liefde rijdt hij ‘s avonds nog van Hengelo naar Tilburg voor een klant. Martijn: “Het geeft me een gevoel van vrijheid. Ook letterlijk, bijvoorbeeld om ‘s ochtends voor mijn zoontje te zorgen. Bij ons gaat het niet over hoeveel uren je maakt, maar of je klanten tevreden zijn. Die betrokkenheid is typerend voor iedereen hier bij VDZ.”
“Mij moet je niet op kantoor opsluiten”, vertelt Martijn. Van de 15 jaar bij VDZ, werkt hij 13 jaar in de buitendienst. En daarbij heeft hij echt álle mogelijke types, gezinssamenstellingen en woonsituaties gezien. Martijn: “Ik kom in prachtige wijken en achterstandswijken en het mooie van mijn vak is dat ik zowel een alleenstaande bijstandsmoeder kan helpen als een grootaandeelhouder.”
Makkelijk om carrière te maken
Martijn kwam in 2006 binnen als telemarketeer, een bijbaantje naast de opleiding Commercieel Marketing Management. En dat beviel zó goed, dat hij besloot te stoppen met z’n opleiding om fulltime bij VDZ te gaan werken en daar de benodigde financiële diploma’s te halen. Na twee jaar als hoofd planning ging hij de buitendienst in. Eerst als adviseur Geldzaken, voor leningen. Later voor verzekeringen. Martijn: “Bij ons is het makkelijk om carrière te maken of te switchen naar een andere tak binnen de financiële dienstverlening. Het bedrijf speelt snel in op marktontwikkelingen, dat biedt veel nieuwe kansen en er zijn geen hiërarchische lagen waar je tegenaan loopt.” Wat je moet doen om carrière te maken bij VDZ? Daar is Martijn helder over: “gewoon snoeihard werken, je afspraken nakomen en er netjes uitzien.”
Open over geldzaken is de slogan van VDZ. Ben jij dat altijd?
“Jazeker, we zijn namelijk niet gebonden aan een bepaalde maatschappij. Ik laat dus mijn laptopscherm, met alle aanbieders, aan de klant zien. En als ik dan de nummer 2 adviseer in plaats van de maatschappij die op de eerste plaats staat, kan ik uitleggen waarom. Omdat ik alle opties van de verschillende verzekeringen ken, weet de klant zeker dat hij of zij niet over- of onderverzekerd is. En over het bedrag dat de klant daarvoor betaalt, zijn we ook heel open. De klant kiest zelf het serviceabonnement.”
VDZ is een familiebedrijf. Waar merk je dat aan?
“Zoals ik al zei, bij ons zijn er geen hiërarchische lagen. We vormen samen één team, als een familie. Als ik op kantoor m’n neus laat zien, komt Johan van der Zee naar me toe en zegt ‘hééé Martijn, heb je nog wat leuks gedaan?’ De band die we met elkaar hebben zorgt ervoor dat je hart hebt voor de zaak, waardoor je altijd dat stapje extra zet. Maar omgekeerd heeft ‘de zaak’ ook hart voor mij. Als er in thuissituatie iets is, bijvoorbeeld toen mijn zoontje te vroeg werd geboren of toen mijn moeder plotseling in het ziekenhuis werd opgenomen, is daar ook alle ruimte en begrip voor.”