André Viscaal, Hoofd verzekeringen MKB:
“Voor álle medewerkers geldt: heb je een idee? Vertel!”
“Hier tellen ideeën, geen bestuurslagen”, zo vat André de cultuur bij VDZ samen. “Er is bij ons veel ruimte om mee te bouwen aan het gezamenlijke succes. Voor álle medewerkers geldt: heb je een idee? Vertel! We kunnen snel meebewegen met marktontwikkelingen, maar doen dat alleen als dat goed is voor de lange termijn. Dat zorgt voor stabiliteit en een fijne energiebalans, omdat meedenken zin heeft.”
André heeft dat zelf ook ervaren: “Een paar jaar geleden signaleerde ik dat banken en verzekeraars het persoonlijk adviseren van MKB-bedrijven gingen afbouwen. Ik zag de potentie en deelde mijn ideeën met de directie. Inmiddels is de MKB-adviestak voor verzekeringen een succesvol onderdeel van onze organisatie, met honderden klanten. Dit wil niet zeggen dat álle ideeën het halen, maar er wordt wel altijd naar geluisterd. En zo voorkomen we de ‘laat-maarhouding’, die je wel eens ziet bij grote organisaties.”
Ondernemers zijn bij uitstek niet heel risicomijdend
De branche heeft geen héél flitsend imago en dat snapt André heel goed. “Niemand gaat er even lekker voor zitten, voor verzekeringen. En mensen kunnen zich ook niet concreet voorstellen dat er iets mis kan gaan. Ik wel, want ik sta soms letterlijk naast een afgebrand bedrijfspand om de uitbetaling te regelen. Dat maakt mij wel fanatiek ja, om ondernemers op de juiste manier te triggeren. Zij zijn bij uitstek niet heel risicomijdend. En dat hoeft ook niet hè, als je ergens een potje voor hebt is het óók goed.” Als hoofd van de afdeling doet André niet alleen acquisitie en schadeafhandelingen, hij stuurt ook collega’s aan. Een mix die hij de afgelopen 21 jaar op verschillende afdelingen binnen VDZ heeft uitgevoerd: Verzekeringen Particulieren, Hypotheken, Zorg & Inkomen en nu dus Verzekeringen MKB. André: “Deze wisselingen ontstonden steeds vanuit een combinatie van bedrijfsbelang én mijn eigen interesse in de breedheid van onze dienstverlening.”
VDZ zegt open over geldzaken te zijn. Wat vind jij daarvan?
“Dat is hoe wij werken, inderdaad. Zo vertel ik de collega’s die ik intern begeleid ‘adviseer je klant alsof het jouw eigen broer of zus is’. En ik merk in de praktijk hoe goed deze stelregel werkt. Als je het beste voor hebt met je klant, ben je eerlijk en duidelijk over de financiële producten. Daardoor maakt onze dienstverlening het verschil als een klant in een moeilijke situatie komt. Onze werkwijze zorgt voor duurzame klantrelatie, fijn voor de klant en de medewerker en ook nog eens heel goed voor de continuïteit van ons bedrijf.”
Vind je VDZ een typisch familiebedrijf?
“Ja en dat zit hem volgens mij in bepaalde waarden die bij ons allemaal als het ware in het DNA zitten. We zijn geen individualisten, maar willen samen sterk zijn. En niemand bij ons vindt snelle winst belangrijker dan resultaten op de lange termijn. Ook houden we van directe en open communicatie. We draaien niet om de hete brij heen en waarderen een opbouwende kritische houding. Terecht dus, dat we VDZ hét financiële familiebedrijf van Nederland noemen.”